Медитацията – как да медитираме

Повечето от нас мислят, че целта на медитацията е да се справим със стреса, да се пренастроим, и да се измъкнем от ежедневието си. Макар че това е частично вярно, истинската цел на медитацията всъщност не е да се откъснем и да се измъкнем от обкръжаващия ни свят, а да се свържем по-дълбоко с него. Целта ни не е просто да изгоним стреса, а да открием мира вътре в себе си. Именно това е и разбирането на древните и съвременните духовни традиции за медитацията.

 

Медитацията е начин да достигнем в пространството между своите мисли.

 

Да погледнем какво се случва в ума ни: ние имаме някаква мисъл в един момент, след това идва друга мисъл, после следващата – и така безспир, мисъл, след мисъл и отново.  Но там, между мислите ни съществува едно малко празно пространство. Според традициите на мъдростта това пространство между мислите ни именно е прозорецът, коридорът, там е началото на пътеката към безкрайния ум – тайната, която някои хора наричат Дух или Бог. Не е нужно да използваме точно тези термини, но това е вашето основно вътрешно съзнание.

Колкото повече научаваме за това пространство между мислите, ние откриваме че:

  • То е поле на безкрайни възможности – чист потенциал;
  • Всичко е свързано с всичко останало;
  • Това е пространство на безкрайно творчество, безкрайно въображение и креативност.

Това е мястото в съзнанието ни, където се намира „ефекта на наблюдателя“ или „силата на намерението“. Това означава, че именно намерението е изключително силния фактор, който може да ни доведе до това пространство и там да позволим намерението да дирижира собственото си изпълнение. Това в традицията на духовността наричаме „Закон на привличането“ . Така достигаме и откриваме прекрасните способности на собствения ни дух и съзнание.

Чрез медитацията разкриваме това пространство и достигаме до:

  • необятните възможности на нашето същество,
  • безбройните взаимни връзки между всичко съществуващо,
  • непресъхващите извори на творчество, въображение и
  • абсолютната сила на намерението.

Това всъщност е медитацията.

Къде да медитираме?

Когато изпълняваме водени медитации, можете да се включим, да затворим очи и да влезем в медитация на всяко безопасно място, където няма да бъдем обезпокоени или застрашени.

 

Кога да медитираме?

Времето сутрин и вечер съвпада с по-бавните ритми на тялото ни. Тялото ни знае как да бъдем неподвижни, ние просто трябва да му дадем тази възможност. Всеки път, когато сутрин и вечер намерим време и за медитация, резултатите са впечатляващи. Сутрин се настройваме със спокойствие и разум за деня си; вечер се отпускаме, за да извлечем уроците от изминалия ден и да възстановим силите си, да подготвим ума си за сън и почивка.

Каква да е позицията на тялото?

Най-важното е да е удобна позицията на тялото. За предпочитане е да седнем направо на пода върху възглавница, на столче за медитация, на табуретка или на обикновен стол, за да помогнем състоянието на будност. Ако сте болни или трябва да легнете, това е напълно приемливо. Умът ни е научен да спи, когато тялото лежи, затова ако лежим може да се почувстваме по-сънливи.

Ръцете отпускаме в скута си, с отворени длани или по какъвто и да е друг начин, по който да се чувстваме най-разгърнати и отворени към света.

Мислите

Мислите неизбежно ще се промъкнат и танцуват около ума ви, но това е нормално. Не се опитвайте да правите нищо с тях – оставете ги да съществуват. Ако откриете, че мислите за това, което минава през ума ви, просто се върнете, за да фокусирате съзнанието си върху мантрата, която напявате, гласът който слушате или върху дъха си и скоро отново ще откриете в пространството между мислите.

Дишането

Когато обръщаме внимание на нашия дъх, ние сме в настоящия момент. Дишайте непринудено, с естествен ритъм; позволете на дъха си да влиза и излиза от гърдите ви лесно и без усилие.

 

Продължителност на медитацията

Ефектите от медитацията се натрупват с времето, а отделянето на по-малко от 15 минути дневно за медитация носи огромни ползи. Много училища за медитация предписват минимум 30 минути медитация два пъти на ден, но когато вашата практика с медитациите се развие достатъчно можете да удължите времето си колкото прецените за удобно.

 

 

По-добре е да прекарате само няколко минути в ежедневна медитация, отколкото да медитирате един път по един час седмично.

По материали от сайта на Дийпрак Чопра

Коментари

коментар

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

%d bloggers like this: