Как да преминем през есенната тъга

15 октомври 2023

Септември свърши, сиромашкото лято също ни маха за сбогом, сутрин и нощем усещаме хлад по улиците и сякаш този хлад влиза и в сърцата ни.

За мнозина от нас есента изглежда непоносимо тъжен сезон, предвестник на есеното безсилие.

Как да оцелеем в есенното мрачно настроение!?

Нека заедно си дадем отговорите, а аз ще подскажа малко. И така:

❤ Мрачното настроение през есента е биологично обусловено и нормално! Светлите часове на деня намаляват, ярките цветове се стопяват и изчезват в дълбоката, късна есен; светът става все по-сив. Серотонинът – хормонът, който влияе на доброто настроение, също намалява. Мелатонинът – потискащият хормон, отговорен и за сънливостта се отделя в повече. Това намалява енергията ни за работа, за веселие и изисква повече усилия да се държим „на ниво“.

❤ Тъй като енергията е по-малко, може да намалите изискванията си за продуктивност през деня. Нормално е да се усещате по-вяли и по-уморени. Обърнете внимание на получаването на качествена почивка, изисквайте я от себе си- повече сън, повече топли напитки, сгряващи и отпускащи занимания.

❤ Активното пребиваване сред природата през есента ни помага да усетим атмосферата на променящия се сезон. Есента е красива със своите листа и ярки цветове в началото, свързваме я с есеннните празници, с аромата на печени чушки, печена тиква и кестени, тя е много романтично време, когато можете да се отдадем на мислите си, на разговорите със себе си. Опитайте се да не бягате от този сезон, а да намерите в него нещо, на което да се насладите. Събирайте цветни листа и кестени, дори само до края на разходката си, виждайте контраста на есента с небето- все още ярко синьо и белите облаци, които вещаят есенните дъждове.

❤ Като цяло стратегията за избягване на недоволството, негативизирането на бъдещето не работи добре, защото ви затваря в клетката на това мислене. Често си казваме: есента е тъжна, зимата е още по-лоша, идват студовете, големите сметки и с тях зимната летаргия – признайте тези мисли, вижте ги и ги уважете. После просто си кажете: каквото и да е, аз имам сила да мина през това, правил съм го десетки пъти и знам, че се справям. Винаги дочаквам пролетта!

❤ Опитайте се да погледнете на този сезон по различен начин, приемете характера му такъв, какъвто е, не го избягвайте: да, есента е меланхоличен сезон, но е нормално да си тъжен, невъзможно е винаги да си щастлив. Имаме възможност да се отдадем на тъгата такава, каквато е – светла, нежна, дълбока. В есенните дни са написани най- красивите стихове, пиеси и са намерени най-дълбоките основания за живота. Защото когато виждаш загубите си- а есента е сезона на загубите, виждаш и оценяаш това, което имаш- своя урожай, своето изобилие.

❤ Помислете, какво можете да вземете от тази мисъл?

„Меланхолията е необходима, за да забавя темпото в надпреварата за щастие и да ми даде време да преценя дали правя всичко правилно, да осмисля качествено настоящия си живот, да направя равносметка на пролетта и лятото“ – давам пример за погледът ми към есента и нейната неизбежна (за мен) тъга, който съм избрала за себе си.

Помислете за нуждите на тялото си. Ако организмът ви трудно понася студа, осигурете му по-плавен преход: зарадвайте се с нови и по-икономични отоплителни уреди, нагревател за краката през нощта. Има толкова много симпатични японски устройства, които ще затоплят ръцете ви навън и ще ви осигурят физически комфорт. Можете да се поглезите с нови завивки, възглавници, плетени дрехи, топли вълнени чорапи. Превърнете го в приятен сезонен ритуал! Пренаредете есенния гардероб, извадете топлите палта и си представете колко много те ви отиват.

❤ Помните ли как като деца ритахме купчините сухи листа и това ни носеше радостта от този шум и мирис? Направетего! В парка, в гората подхвърлете нагоре сухи листа и вижте вашия личен листопад. С всяко такова листо вие сте откъснали от себе си нещо старо, ненужно, нещо отминало и вече употребено. Преди подновяването- нужно е разтоварване от това, което вече няма да го бъде.

❤ Наблюдаването на животни: котета, птици, насекоми, които се подготвят за студеното време също може да бъде успокояващо медитативно занимание.

❤ Спомнете си колко е свеж и чист снега. Закопнейте за това да сте в тишината на падащия сняг и после в еуфорията и безкрайно приятното ринене на чист сняг.

❤ Направете си планове за дългите вечери: кои книги и подкасти ще прочетете и слушате, купете си музиката, подходяща за тези вечери или се запишете на вечерн онлайн обучения – така ще има полза от тези много тъмни и дълги вечерни часове през късната есен и зимата.

❤ Не забравяйте, че времето е циклично и есента не е вечна. Тя ще отмине, както и предишните сезони. Ако ви е трудно, помнете, че дори тъгата и копнежът не са вечни.

Написано от Аида Марковска

Родов и холистичен терапевт, основател на Школа по родова терапия "Задругата на родонавтите"

Коментари

0 коментара

0 коментара

Подайте коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *